Verslagje van de 4de JobMaatjes training Waddinxveen

De 4e jobmaatjestraining in Waddinxveen werd afgelopen januari voor de eerste keer door een eigen Waddinxveense trainer gegeven, dhr Marius van Hooft, die daartoe door ReconnAct Nederland was opgeleid.
De training werd op een zaterdag gegeven aan Petri, Bram, Kees en Paul en was van 10.00 uur tot 15.30 in het het JobMaatjes kantoor op de Coenecoop.

Onze trainer Marius Hooft bleek met zijn 71 jaar en zijn initiële beroep als maatschappelijk werker en ruime ervaring een echte rot in het vak.
Na introductie was duidelijk dat de 4 trainees allen afkomstig waren uit het bedrijfsleven met daarin diverse ervaringen als eigenaar bedrijf, administratie en office management, project leiding en consultancy. Geen van allen had eigenlijk ervaring met maatschappelijk werk maar wel de ambitie om mensen te helpen om weer een baan te vinden, daar in te ondersteunen en hen daar op voor te bereiden.
In de training werd inzicht gegeven in de achtergronden en organisatie van van GidsNetwerk en ReconnAct en met name de hoe je je werk als JobMaatje kan uitoefenen. Als JobMaatje neem je gedurende een maximum periode van 6 maanden een JobZoeker onder je armen om daar een vertrouwensrelatie mee op te bouwen om hem/ haar weer op weg te helpen en eventueel bij te staan in de start bij een JobGever.
Het rollenspel was toch wel een zeer leerzame uitdaging waarin je leerde omgaan met situaties en achtergronden die anders waren dan je uit eigen ervaring gewend was.
Na afloop van de training kon een tevreden trainer vaststellen dat zijn trainees een leerzame, inspirerende en leuke trainingsdag hadden beleeft en dat zij zich voortaan een door ReconnAct erkend vrijwillig JobMaatje mochten noemen!